3 doktorsbesök på 6 dagar

Gick till doktorn idag för att jag skulle ta blodprov och kolla min sänka. Har njurbäckeniflammation som är som urinvägsinfektion fast i njurarna, och det är rätt farligt. Men om jag dricker mycket och äter penicillin kommer jag bli frisk snart. Kommer nog tillbaka till skolan på onsdag/torsdag skulle jag gissa :)
Anledningen till att det är hyfsat allvarligt är att njurarna producerar ju kisset, och renar blodet. Så eftersom de är inflammerade är det ju inte så bra... tror jag att det var i alla fall. Mår bättre från dag till dag, men har ont i magen och ryggen, fast inte lika farligt som förrut. Jag har ont i ryggen för att njurarna sitter långt bak.
Btw, jag berättar vad sänka är eftersom jag ändå inte har något att göra. En sänka kollar om man har en infektion i kroppen. Det ska vanligtvis vara nere på noll och min sänka är just nu på 43. I fredags var den på 132, tänk vad medicin kan göra underverk!


Okej, detta blev värsta fakta-inlägget. Tog lite text från min och Leones chatt på fb. Orkade inte skriva om allt.
Här kommer en kort text om njurbäckeninflammation från Vårdguiden:


Njurbäckeninflammation är en infektion orsakad av bakterier som drabbar njuren. Infektionen är allvarligare än den vanligare nedre urinvägsinfektionen eftersom bakterierna inte stannar i blåsan utan sprids till njurarna och ibland ut i blodet. Hos vuxna ger tillståndet typiska besvär som problem att kissa, hög feber och smärtor i ryggen eller utmed sidorna. Sök snabb vård om du misstänker njurbäckeninflammation.

Vid njurbäckeninflammation börjar infektionen oftast i blåsan, men bakterierna stannar inte där utan sprider sig till den ena eller båda njurarna och kan därifrån även nå blodet. Detta är en betydligt allvarligare sjukdom än blåskatarr. Blåskatarr påverkar enbart urinblåsan och kallas därför nedre urinvägsinfektion.

Sjukdomen är oftast smärtsam och kan utan behandling leda till att dina njurar skadas eller att du får högt blodtryck.

 




Kommentarer
Postat av: Sigrid

Jobbigt, krya på dig.

2010-11-22 @ 16:11:58
URL: http://sigridlinnea.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0