Receptet på citron- och fläderpaj



Visst! Det kommer från kokboken: Allt om mat, Pajer.


Citron- och fläderpaj


TILL 8-10 BITAR:
2 ½ dl vetemjöl
1 ½ msk strösocker
125 g smör


FYLLNING:
4 ägg
1 dl koncentrerad fläderblomssaft
½ dl vetemjöl
½ dl vispgrädde
1 citron, finrivet skal


GÖR SÅHÄR:
1.
Blanda mjöl och strösocker. Tillsätt smöret i bitar och arbeta ihop till en deg, gärna i matberedare (det gjorde inte vi). Tryck ut degen i en form, ca 21 cm i diameter (fast vi bara tryckte den i en form som vi inte visste diametern på). Ställ pajskalet i kylen i ca. 30 min.

2.
Sätt ugnen på 200 grader. Nagga pajskalet med en gaffel (dvs att man sticker hål i pajdegen med gaffeln). Förgrädda pajskalet mitt i ugnen 10-12 minuter, tills degen börjar få lite färg.

3. Fyllning: Vispa äggen lätt, Tillsätt flädersaft, mjöl, grädde och citronskal.

4. Häll smeten i pajskalet. Grädda ytterliggare 10-12 minuter. Fyllningen ska ha stannat men inte vara helt genomgräddad. Låt svalna. Klart!




Kommentarer
Postat av: Maja-Brum på kpw

Man tackar!

2010-10-01 @ 19:46:19
URL: http://alltimelowfan.blogspot.com
Postat av: Emma

hejj skulle gärna villa att du läser min blogg det skulle betyda allt läser din blogg varje dag flera gånger :) <3 så snälla läs min blogg



http://emmaandkakan4ever.bloggplatsen.se/

2010-10-02 @ 08:39:43
URL: http://emmaandkakan4ever.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0