Rättegång

I måndags var jag på Södertörns tingsrätt. Jag har varit med och vittnat om en grej som jag inte kan avslöja vad det handlar om... Nej, jag skoja bara!
I skolan har vi haft tema brott och straff. Så våran so-lärare hade fixat så att 30 av ca. 110 elever skulle få åka och kolla på en riktig rättegång. Man skulle skriva upp sig om man ville åka till tingrätten, och sedan lottade Elin (so-läraren) fram 30 stycken som skulle få följa med. Och då kom jag med!
Det var jätteroligt att se på rättegången. Fallet var ett narkotikabrott, så därför var det tyvärr inga vittnen eller offer med under rättegången.
Allt var superstrikt och seriöst. Nämdemännen, domaren, protokollförarna (notarierna), åklagaren och försvarsadvokaten hade aldrig något leende på läpparna. Och alla satt i kostym och välkammat hår.
Jag och Kajsa höll på att missa rättegången. För pappa skulle köra oss direkt dit, men han körde fel 2/3 gånger. Men som tur var hann vi exakt!
Bild: Härifrån (rättsalen såg i och för sig inte ut sådär som på bilden)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0