Självbiografi del 2

Mitt namn

 

Agnes. Ja, varför heter jag just det? Jag frågade mina föräldrar om det och jag fick svaret att min mammas dagisbarn som hon gillade väldigt mycket hette det och min pappas morfars syster hette också det. Men sedan hade de också tyckt att Agnes var ett väldigt fint namn. Agnes är ett grekiskt ursprung från ordet hagno´s. Mitt namn betyder Kysk. Jag gillar namnet Agnes och tror helt ärligt att jag inte vill heta något annat.

Maria är mitt mellannamn och kommer från att mamma och pappa ville ha med ett släktnamn. De valde Maria från mammas mellannamn. Om jag inte skulle heta Agnes skulle jag hetat Maja. Och det namnet är ju rätt likt Maria så det spelade också en liten roll. Maria är ett arameiskt namn och härstammar från namnet Miriam. Maria betyder Morsk och Trotsig.

Ett annat mellannamn jag har är Viola. Vi la till det sommaren 2008, två månader innan min farmor dog. Jag kände att jag också vill ha ett namn från pappas sida. Min farmor hette Viola i mellannamn och det är ett hyfsat fint namn så vi valde det! Viola betydet viol på latinska.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0