Baktips

Som ni vet så älskar jag att baka. Varje dag läser jag olika bakbloggar och jag kollar gärna på bak- och matprogram.

Under tiden jag har haft mitt bakintresse har jag samlat på mig lite information och kommit på olika saker om bakning. I detta inlägg ska jag ge er en massa olika tips som jag har användning för när jag bakar:


- Om du har på farinsocker på en yta innan du stoppar in bakelsen i ugnen blir ytan mycket krispigare. Använd det på kladdkaka tex!

- Man vispar ägg och socker poröst i vissa recept då man vill få bakverket extra fluffigt/luftigt.

- Jag brukar sila ner kakao i olika smeter eftersom kakao oftast bara klumpar sig.

- För att få bästa resultat av en kladdkaka bröar man formen med kakao istället för ströbröd.

- Salt brukar oftast förstärka smaken i bakelser, särskilt i chokladbakverk.

- Att ha fina grejer som tillhör bakningen gör oftast att det blir roligare att baka. Till exempel fina muffinsformar, förvaringsburkar, uppläggningsfat eller designad utrustning, men det har ju inte alla råd med, som jag till exempel!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jättebra tips verkligen! Kommer använda mig av kladdkake tipsen!

2012-09-08 @ 22:48:32
Postat av: Lovisa

Skulle du kunna lägga upp ditt bästa chokladmousse recept? :) Är i stort behov av ett bra, men kan inte hitta något!

2012-09-15 @ 20:49:18
URL: http://eskilsot.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0