Dipdye

Jag har fått jättemånga frågor om dipdye, så jag hade tänkt att svara på dom.
Jag köpte min rosa färg i London, på Boots Oxford street. Jag vet att man även kan köpa färg på Shock, eller på internet. Sök på "rosa (eller vad man nu vill ha för färg) hårfärg".
Om du har mörkare hårfärg än mig (ljust mörkblond) MÅSTE du även blondera det parti du hade tänkt att ha dipdye på. Detta på grund av att färgen inte fäster om man har för mörkt hår, och om den fäster så går färgen ur snabbare, som den gjorde på mig.
Ha inte heller för kort hår. Det är snyggast att ha dipdye om håret räcker 5 cm nedanför axlarna eller längre.
Dopdyens längd bestämmer du själv! Det finns inget rätt eller fel. Själv tycker jag att det är snyggast att ha mellan 5 cm till en tredjedel av håret. Många har även halva håret dipdyeat.
Det är jättelätt att göra dipdye på sig själv. Blöt håret, dela det blöta håret i två partier, gör två flätor av partierna, sätt på färg på flätornas ändor. Det är VIKTIGT att snoddarna på flätorna är jämlika i längden. Låt färgen sitta i så länge som det står i anvisningen, skölj ur färgen. Ta inte ur flätorna än! Torka ändorna på flätorna med en hårfön. Kolla så att du är nöjd med färgen. Om det är för lite pigmenterat får du göra processen igen. Om du är nöjd med färgen kan du släppa ur flätorna och föna hela håret. Borsta igenom håret. Nu är du klar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0