Ensammast i världen, del 2

Jag vaknade av att väckarklockan ringde en måndag. Jag reste mig långsamt upp för att inte svimma eftersom det hade hänt mig några gånger när jag har rest mig för snabbt upp. Och av en reflex kollade jag på klockan. Den stod på kvart över sju. Jag bodde nära skolan och jag började halv nio så jag hade gått om tid. Jag satte på mig min morgonrock över den rosa pyjamasen och drog upp rullgardinen. Det var sol och varmt ute. Snart var det sommar och jag slutade skolan. Det var bara en vecka kvar. Jag skulle åka upp till Norrland själv och träffa mormor för första gången. Mamma och mormor hade ett bråk när mamma var 19 och sen flyttade mamma ner hit till Stockholm. Mormor fick reda på att mamma var gravid men jag har aldrig träffat henne.

Pappa har köpt ett sommarställe i Spanien så mamma och han ska ner och renovera huset i 1-3 veckor direkt efter jag har slutat skolan. När mina föräldrar letade efter någon jag kunde bo hos under veckorna så stod mormor sist på listan. Men ingen annan kunde ta hand om mig så det blev mormor ändå. När mamma ringde och frågade mormor tyckte hon att det var självklart att jag skulle komma upp till henne.

Jag gick ner till köket för att äta frukost. När jag kom ner satt mamma vid bordet med sin dator, för ovanlighetens skull var hon hemma eftersom hon brukar ha åkt till jobbet vid denna tid. Jag tog lite yoghurt ur kylskåpet och tog mina flingor ur skafferiet. Sen tog jag äppeljuice och en banan och sist men inte minst ett rostbröd som jag stoppade ner i brödrosten. Sen satte jag mig vid bordet med min frukost.

-  Mamma, vad heter mormor egentligen? Sa jag.

-  Hon heter Hilda, sa mamma utan att kolla upp från datorn.

Sen blev mamma tyst. Jag antog att hon jobbade på någon artikel och som vanligt såg hon inte mig.

Precis då ploppade mackan upp.

 

Lite senare gick jag upp till mitt rum för att klä på mig. Jag satte på mig en kortärmad vit t-shirt och en jeansväst samt en jeanskjol med volanger och ett par vita hälstrumpor. Det satt snyggt på min smala kropp. Sen borstade jag mitt bruna, tjocka hår som gick ner till skulderbladen och satte sedan upp det i en hög hästsvans, satte på lite svart mascara på mina bruna korta ögonfransar för att häva fram mina havsblåa ögon. Jag genomskådade mig själv i spegeln. Det enda som jag inte gillade med mig själv var mina fräknar. Dom satt överallt på näsan och lite bredvid den också. Fula ljusbruna fräknar! Sen var det dags att borsta tänderna. När jag var klar med det gick jag till hallen. Jag stoppade in mina skolböcker i min svarta skinn-axelväska och satte på mig mina ljusrosa Converse.  Sen tog jag min vita tunna kofta och gick till skolan.

 

När jag kom fram till skolan var det 5 minuter kvar tills vi började. Jag gick till mitt skåp och jag lämnade min kofta där. Det var en varm dag så jag skulle nog inte behöva ha den idag. Den första lektionen idag var engelska. Jag tyckte att engelska var hyfsat roligt. När jag kom in i engelska salen kände jag först att det var svalt, som i och för sig var skönt men det kändes inte så mysigt. Sanna, våra engelskalärare hade inte kommit än men jag satte mig på min plats. Idag skulle vi ha prov och jag hade pluggat jättemycket till det den senaste veckan. Det gällde stavning. Jag var inte så bra på det visste jag. Men jag hade tänkt att om jag pluggade mycket så kanske jag ändå skulle få alla rätt.

 

Lektionen var slut och jag hade känt mig rätt säker på provet. Nu var det dags för slöjd. Denna tremin hade jag syslöjd, som är mycket roligare än träslöjd. Jag tycker att det är kul med att designa kläder och jag hoppas att jag kan bli designer när jag blir stor. Just nu håller jag på att sticka grytlappar till mormor.

-  Är detta klass 7B? Frågade våran lärare Gun.

-  Jaaa, sa alla uttråkat.

Jag svarade inte ens. Gun var rätt förvirrad av sig. Men hon ar jättebra på att sy och vi har jättemycket tyger, knappar och maskiner. Gun är rätt gammal tror jag. Typ 67 år eller något sådant. Jag tror att hon ska gå pension nästa år.

Jag kände lite press under slöjden. För jag behövde ju bli klar med grytlapparna idag eftersom jag inte skulle ha syslöjd något mer i sjuan.

Till lunch blev det pannbiff med brunsås och potatis. Jag hade siktat in mig på ett bord där det satt 3 tjejer från sexan. Precis när jag gick mot tjejerna så skulle dom gå. Som vanligt fick jag sitta själv och äta.

 

Vi har en timmes lunchrast. Då går jag hem till mina älsklingar, hamstern Totte och min hund Selma.

När jag kom hem kelade jag först en liten snabbis med Totte och gav honom mat och nytt vatten. Totte var Gyllenbrun och hade gulliga svarta ögon.

Efter det var det Selmas tur. Jag tog kopplet och gick ut med min alldeles egna Golden retriever! Vi gick genom parken och in i centrum. Det var då tanken slog mig. Hur ska vi göra med Selma när jag åker till Norrland och när mamma och pappa åker till Spanien. Man kan ju inte ta med en hund på ett flygplan!

Jag gick med Selma en lång stund för att tänka efter något sätt. Till slut kom jag på att våran granne, Marcus och hans tjej skulle bila upp till Lappland för att bestiga Kebnekaise samma vecka som jag skulle åka upp till mormor. Så jag ska fråga Marcus om de kan ta Selma upp till mig eftersom jag bara skulle Luleå. Marcus är alltid så snäll så jag tror att han kan erbjuda sig att göra det. Och jag tror att våran grannfamilj mittemot kan ta hand om Totte. Den familjen består av en mamma och pappa och deras tre barn, Noah, 11 år och tvillingarna Maja och Ella, 9 år. Maja och Ella skulle nog ta på sig ett stort ansvar över Totte medans jag var borta.

Sen var jag tvungen att gå tillbaka hem och lämna Selma. Sen gick jag till skolan igen.

Det hände särskilt i skolan. Svenska, kort rast där jag bara satt ensam på skolgården, NO, fysik, SO och sen slutade vi. Som vanligt gick alla runt och sa: ” Men kan vi inte vara med varandra idag?” eller ”Kan vi inte hänga?”. Men som vanligt. Ingen frågade mig. Det börjar bli en rutin liksom. Alla frågar om dom ska vara med varandra men ingen frågar mig. Och jag vågar inte själv fråga. Troligen skulle jag bara få ett elakt svar.

Jag bestämde mig för att gå och köpa en glass efter skolan. Jag gick till kiosken och stod och valde mellan en Magnum, en Twister eller en Nogger. Det fick bli en Twister. Jag gick till kassan och betalade och gick sedan hem.

När jag väl var hemma så åt jag upp min glass och tog bort mascaran. Pappa var hemma. Jag hade inte sett honom på tre dagar så skulle vara roligt att se honom. Jag gick upp för trappan och in i mina föräldrars rum. Inne hos dom är det fullt med tavlor bestående av bilder som pappa har tagit. Det första man ser när man kommer in är en vit säng och deras bröllopsfoto som hänger över sängen. Pappa låg och sov, så jag struntade i att väcka honom. Istället så gick jag till Marcus och plingade på.

Det var Marcus själv som öppnade.

- Hej! Sa jag.

- Hej Lova! Sa Marcus.

- Du, kan du ta upp min hund Selma när du ska åka till Kebnekaise? Jag ska flyga upp till min mormor som bor i Luleå och kan du släppa av henne där?

- Självklart Lova, men du, vi pratar om det här mer i morgon så får du berätta vad hon äter och så för att det kommer nog stt ta två dagar att åka upp dit! Sa Marcus.

- Tack Marcus! Hejdå, syns i morgon! Sa jag.

- Hejdå! Sa han.

Sen gick jag vidare till Maja, Ella, Noah och deras föräldrar.  Maja och Ella ville gärna ta hand om Totte och mamman och pappan tyckte att det var okej. De skulle få Totte dagen därpå så de får öva sig innan jag åker bort så om det blir något problem så ska jag kunna hjälpa dom.

När jag kom hem lagade jag mat. Jag var trött så det fick bli något lättlagat, snabbmakaroner med falukorv och ketchup och grönsaker. Sen bestämde jag mig för att göra ett scrapbook till mormor. Jag ville göra ett bra första intryck och därför gjorde jag mycket presenter till henne. Sen satte jag mig i min soffa på mitt rum och kollade på ”Svenska hollywoodfruar ”. När det var slut läste jag min bok i en halvtimme och sen släkte jag lampan.

__________________________________________________

Det blev lite långt men men......


Kommentarer
Postat av: mekti

SHIT, vilken fin blogg du har ;O :D:D:D

<33

2010-03-25 @ 13:35:30
URL: http://baskket.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0